lauantai 13. marraskuuta 2010

LIIKENNE/AUTOT/UUTISET

Ruotsissa poliisin huono ajotaito ja puutteellinen kyky hahmottaa riskit aiheuttaa melkoisesti kolareita hälytystilanteissa. Tämän vuoden aikana on jo noin 30 autoa romuttunut kolareissa. Vaikka syy ei aina ole poliisissa, ainakin osittain syynä on vastavalmistuneiden poliisien huono ajotaito.




Ruotsin suurin autolehti ViBilägare kertoo, että vuoden 2010 aikana on lokakuun loppuun mennessä jo noin 30 autoa on romuttunut. Näissä onnettomuuksissa nuoret poliisit ovat yliedustettuina.

Poliisikoulutuksesta valmistuneiden ajotaidoista kerrottiin tiedotustilaisuudessa Göteborgissa, kun esiteltiin Uumajan yliopistossa tehty tutkimus. Siinä koulutettavat itse arvioivat ajotaitonsa huonoiksi. Tutkimuksen tehnyt liikennetutkija dosentti Jörgen Lundälv totesi, että kiireelliseen poliisitehtävään joutuvien tilanne ”on kuin venäläistä rulettia, jossa on kyse siitä, kuka maantiellä loukkaantuu".

Poliisikoulutukseen tulevilla on huonot tiedot ja puutteellinen ajotaito. Suuri osa koulutettavista uskoo, että laki jollakin tavalla antaa heille liikenteessä erikoisaseman. Niin ei ole. Tästä seuraa, että poliisikokelaat ottavat liian suuria riskejä ajassaan pikaista toimintaa vaativaan tehtävään. He eivät tiedosta riskejä, tutkimusraportissa kerrotaan.

Tutkimuksessa selvisi myös, että joka neljäs koulutettava oli tyytymätön saamaansa ajokoulutukseen. Sitä pidettiin liian teoreettisena. Tutkimuksen tekijä arveli, että Ruotsin poliisikoulutuksen uudistuksessa teoriapainotteisuus on ehkä lisääntynyt ja käytännön osuus vähentynyt.

Tutkimusraportista selviää, että 10 % poliisiyliopiston iopiskelijoista ei aja työnsä ulkopuolella lainkaan, ja puolet tutkimukseen vastanneista ajaa vähemmän kuin 10 000 km vuodessa.

Ruotsin poliisikorkeakoulussa käynnistyy ensi vuoden alussa uusi kurssi, jossa koulutetaan ohjaajia poliisityöhön liittyvien riskien arvioimiseen. Kurssin käyneet tulevat opettamaan riskienhallintaa poliisitehtävissä toimiville. Uuden kurssin yksi sisältöalue on auton kuljettaminen kovan ulkoisen paineen alaisena. Valmiuksien hankkimiseen käytetään nykyistä enemmän aikaa, ja koulutukseen sisältyy sekä teoriaa että käytännön harjoitusta. Tavoitteena on, että poliisitehtävissä kuljettaja tiedostaa ajamisen ja liikenteen riskit.

Tutkimuksen tehnyt Uumajan yliopiston tutkija totesi, että hänen mielestään poliisin tulisi vuosittain osoittaa näyttökokeessa hallitsevansa autolla ajaminen, aivan kuten vuosittain on osoitettava aseenkäytön hallinta.

MoottoripyorapoliisiSWE2010
Poliisityössä on läpäistävä aseenkäyttötesti vuoisittain. Autolla ajamiseen ei sen sijaan liity minkäänlaisia testejä.

Mahtoivatko Suomen poliisiviranomaiset olla selvillä ruotsalaistutkimuksen tuloksista todetessaan, että poliisikoulutukseen tulevilla on puutteellinen ajotaito?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti