Saksan autokannan keski-ikä on vastikään julkaistujen tilastojen mukaan 8,1 vuotta, kun vielä vuonna 2000 se oli 6,9 vuotta. Samalla Saksan autokanta on muuttunut Euroopan markkinoiden keskiarvoa vanhemmaksi. Myös Ranskan autokanta (8,0 vuotta) ylittää Euroopan keskiarvon, joka on 7,8 vuotta.
Keskimääräistä nuoremmilla autoilla ajetaan Italiassa (7,4 v.), Espanjassa (7,3 v.), Belgiassa (7,2 v.), Englannissa (7,1 v.), Irlannissa (6,0 v.) ja Luxemburgissa (5,5 v.).
Suomalaisten autojen keski-ikä 10,5 vuotta
Suomalaiset ajavat Euroopan vanhimmilla autoilla: meikäläisen autokannan keski-ikä on 10,5 vuotta (keski-ikä oli vuoden 1998 lopussa 10,25 vuotta). Muita vanhojen autojen maita ovat Kreikka ja Norja (10,2 v.), Ruotsi (9,5 v.) ja Tanska (9,3 v.).
Suomen autokanta vanhenee henkilöautojen lisäksi myös kuorma-autojen ja linja-autojen osalta. Pakettiautokannan vanheneminen on pysähtynyt, sillä uusia pakettiautoja on myyty viime vuosina hyvin. Kannan uudistuminen on kuitenkin hidasta, sillä vanhimmasta päästä pakettiautoja on poistunut kannasta yllättävän hitaasti.
Saksassa henkilöautokannan vanhenemisen syynä pidetään nousevia polttoaineiden hintoja. Autoilla ajetaan aikaisempaa vähemmän, jolloin vaihtamisen sykli pitenee. Samaan suuntaan vaikuttaa taloudellinen kehitys. Kun rahaa on ollut käytettävissä aikaisempaa vähemmän, ja kuluttajat olivat pitkään epävarmoja oman taloutensa kehityksestä, auton vaihtamien uuteen tai uudempaan on pitkittynyt. Lisäksi myös Saksassa arvioidaan autoilijoiden jarruttaneen uusien autojen ostamista epätietoisina uusista käyttömaksuista.
Saksalainen uuden auton yksityisostaja pitää autoaan nyt keskimäärin 66 kuukautta (5,5 vuotta). Käytettynä ostettu auto pysyy omistajallaan 76 kuukautta (noin 6,5 vuotta). Kymmenen vuotta sitten uuden auton omistaja piti autoaan vain 56 kuukautta ennen sen vaihtamista.
Useissa maissa autokanta on uusiutunut erilaisten valtiovallan toimenpiteiden seurauksena. Niistä tuntuvimmin vaikuttavat erilaiset romutuskampanjat. Ympäristösyistä valtiovalta on tukenut esimerkiksi Italiassa tuntuvasti auton omistajaa, joka on vaihtanut vanhan, ilman katalysaattoria olevan autonsa uuteen autoon. Samalla vanha auto on poistettu liikenteestä.
Ruotsissa valtiovalta tukee parhaillaan romutusbonuksen avulla autoilijoita, jotka poistavat vanhan autonsa liikenteestä romuttamalla sen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti