VW Golf edelleen ylivoimainen saksalaisten suosikki
Volkswagen Golfin myynti romahti vuonna 2010, mutta silti malli on edelleen omaa luokkaansa Saksan myyntitilastoissa. Saksassa uusia Golfeja meni kaupaksi viime vuonna 251 000 kappaletta. Vuoteen 2009 verrattuna Golfien myynti väheni yli 30 prosenttia.
Golfin myynnin vähennys on huomattavasti automarkkinoiden kokonaisvähennystä suurempaa. Saksan liikenteestä vastaavan Kraftfahrt-Bundesamtin keräämien tietojen mukaan maassa myytiin vuonna 2010 vajaan neljänneksen vähemmän uusia autoja kuin vuotta aiemmin.
Myynnin vähentymisen syynä on yllättäen taantuman hellittäminen. Vuotta aiemmin saksalaisia motivoitiin autokaupoille maksamalla uuden auton ostamisen yhteydessä romutuspalkkio yli yhdeksän vuotta vanhasta autosta. Tänä vuonna Saksassa ennustetaan jälleen myytävän reilusti yli kolme miljoona uutta autoa.
Joka kauppapäivänä myydään lähes 1 000 Golfia
Vuoden 2010 tilastoykkösenä Golf on edelleen täysin ylivoimainen. Saman yhtiön malli Polo on lähes 97 000 auton myynnillä maan toiseksi suosituin. Myös kolmanneksi suosituimman Opel Astran myynti väheni viime vuonna kolmanneksella. Astroja myytiin Saksassa reilut 72 000 autoa.
Saksalaisten autotottumuksista kertoo arvokkaampien autojen suuri suosio. Neljänneksi myydyin auto viime vuonna oli Mercedeksen C-malli, jota myytiin lähes yhtä paljon kuin Opel Astroja. Myös BMW:n 3-sarja meni Saksassa kaupaksi lähes 68 000 kertaa.
Vertailun vuoksi, Golf on myös Suomen suosituin automalli. Viime vuonna meillä myytiin vajaat 6 200 Golfia. Sama määrä myydään Saksassa reilussa viikossa ja Suomen koko vuosimyynnin voisi helposti valmistaa yhdessä päivässä.
YLE Uutiset / Marcus Ziemann
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti