Länsi-Euroopan häpeäpilkku
"Lähtötilanteessa myyntimäärä on suuri vähäisen autokannan vuoksi. Myöhemmin myyntimäärä ei enää hirveästi nouse varannon nousun vuoksi. Myyntimäärää sääntelee autokannan iässä tapahtuvat muutokset", Mankinen sanoo."Vuonna 2009 autojen osuus oli laskenut kahteen, kolmeen prosenttiin kotitalouksien kulutusmenoista", Mankinen lisää.
Vaikka Suomen henkilöautokanta onkin kasvanut, huomionarvoista on se, että ensi vuoden myyntimäärällä Suomen jo ennestään vanha henkilöautokanta edelleen vanhenee. Suomen henkilöautokannan keski-ikä on 11,6 vuotta. Keskimääräinen romutusikä on 19,3 vuotta. Paineet autokannan uudistamiseen olisivat kovat.
"Kuluvan vuoden jälkeen autokannan keski-ikä noussee yli 12 vuoden. EU:ssa vain Latviassa on meitä vanhempi autokanta. Suomessa on siis läntisen Euroopan vanhimmat autot", Kallio toteaa lakonisesti.
Suomen henkilöautokanta jatkaa ensi vuonnakin vanhenemistaan, sillä ennustettu 122 000 uuden henkilöauton vuosimyynti ei vielä riitä uudistamaan vanhaa autokantaamme. Siihen tarvittaisiin 140 000–150 000 kappaleen vuosimyynti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti